De 10 kostråd
Fantasien starter her

De 10 kostråd

Følg husholdningsrådets 10 kostråd og få en sundere og mere varieret kost.De 10 kostråd

1 - Spis varieret, ikke for meget og vær fysisk aktiv

Spis fisk/kød/æg dagligt fra græs-ædende dyr ikke svinekød

2 - Spis frugt og mange grønsager

Fødevarestyrelsen holder stadig fast i 6 om dagen. 600 g grønt og frugt, heraf 300 g fra grøntsagerne og 300 g frugt om dagen.

3 - Spis mere fisk

Fødevarestyrelsen anbefaler at vi spiser fisk mindst 2 gange om ugen som hovedret, og flere gange om ugen som pålæg.

4 - Vælg fuldkorn

Der anbefales at vi spiser 75 g fuldkorn om dagen.

Esksempelvis 2 dl havregryn og en skive fuldkornsrugbrød. Fiberbrød eller fiberkiks giver også et godt skud fiber hver dag.

5 - Vælg magert kød og kødpålæg

Der anbefales at vi spiser højst 500 g tilberedt kød om ugen fra okse, kalv, lam eller svin.

Proteinbehovet kan sagtens dækkes gennem fisk, fjerkræ, skyr, hytteost, feta de andre dage.

De anbefaler at bruge rester fra aftensmaden som pålæg til næste dag.

6 - Vælg magre mejeriprodukter

7 - Spis mindre mættet fedt

Fødevarestyrelsen anbefaler olivenolie og rapseolie, som gode kilder til fedt.

Derimod ikke solsikke, majs, tidsel eller vindruekerneolie.

8 - Spis mad med mindre salt

De anbefaler at vi steger vores kød selv og bruger det til frokost næste dag. Industriproduceret pålæg og færdigvarer tilsættes store mængder salt for holdbarheden.

9 - Spis mindre sukker

Vi skal være bedre til at se på varedeklarationen.

10 - Drik vand

Drik over 2 liter vand dagligt, så du skal tisse ca. 1 gang i timen.

    kreatit.dk
    10692977